Untersuchungskonzept Der Public Value des nichtkommerziellen Rundfunks Untersuchungskonzept Der Public Value des nichtkommerziellen Rundfunks Während in der internationalen Literatur Einigkeit darüber besteht, dass Community Medien einen „necessary part of a democratic, pluralistic media system“ (Coyer, Dowmunt, & Fountain, 2007, p. 111) darstellen und eine Antwort sind auf den „felt need of local populations to create media systems that are relevant to their everyday lives“ (Howley, 2005, S. 2), erfüllen sie, da sie in den unterschiedlichsten sozialen, politischen und kulturellen Kontexten operieren, je nach Kontext unterschiedliche Funktionen (Howley, 2011; Biringer, 2018). Dementsprechend vielfältig sind die damit verbundenen kommunikativ zu erreichenden gesellschaftlichen Zielsetzungen, wie sie in zahlreichen internationalen Studien und politischen Deklarationen erörtert werden. Ihre Palette umfasst auf der sozialen Ebene • • • • • • • • • „sharing communities’ interests, challenges and concerns which seek to improve the quality of life of their community and to contribute to the well-being for all its members“ (United Nations, 2010), „social benefits“ durch „open access“, insbesondere für bestimmte, in Gesellschaft und Medien eher vernachlässigte Bevölkerungsgruppen und „dissenting ideas“ (Rennie, Spurgeon, & Barraket, 2017; Anderson & Masocha, 2017; Order, 2017; United Nations, 2010; Peissl & Tremetzberger, 2010; Council of Europe, 2009; European Parliament, 2008; Atton, 2002), „empowerment people“ by gaining access to public sphere processes“ (Foxwell et al., 2008; Rodriguez, 2001), „civic engagement“ (Coyer & Hintz, 2010) und „participation as taking part in particular social processes and having an influence on decision-making“ (Meadows et al., 2009; Council of Europe, 2009; Carpentier, 2011, 2016), „social cohesion“ bzw. „social inclusion“ (Council of Europe, 2009; Meadows & Foxwell, 2011; Order, 2017) und „contribution to community development“ (Peissl & Tremetzberger, 2010) durch „strengthening of community identities” (Forde, Foxwell, & Meadows, 2003; Rodriguez, 2001), „combating negative stereotypes and correcting the ideas put forward by the mass media regarding communities within society threatened with exclusion, such as refugees, migrants, Roma and other ethnic and religious minorities“ (European Parliament, 2008), „promoting a culture of understanding between different ethnic, cultural and religious groups in civil society“ (Lange, 2009), „intercommunity exchange“ und „cross cultural dialogue“ (Fraser, 1999; Forde et al., 2003; Council of Europe, 2009) sowie „conflict resolution“ durch „creating more opportunities for mutual understanding“ (Doudaki & Carpentier, 2011; Carpentier, 2017). Auf Medienebene wird von Community Medien erwartet • • „to promote media literacy“ (Atton, 2002; Forde et al., 2003; Peissl & Tremetzberger, 2010), „complementarity to conventional programmes“ zu bieten (Peissl & Tremetzberger, 2010), • Medienvielfalt vor dem Hintergrund wachsender Medienkonzentration zu fördern (Lange, 2009), 14 Public Value des nichtkommerziellen Rundfunks